Saturday, March 22, 2014
အိႏၵိယနိဳင္ငံတြင္ ယခုအခ်ိန္ထိ ကုိးကြယ္ေနဆဲျဖစ္ေသာ
ဂ်ိန္းဘာသာႏွင့္ ဂ်ိန္းဘုရား မဟာ၀ီရအေၾကာင္းသိေကာင္းစရာ
======================
ဂ်ိန္းဘုရား မဟာ၀ီရသည္ ၀ဇၨီတုိင္း၊ ေ၀သာလီၿမိဳ႕၊ လိစၦ၀ီမင္းမ်ိဳးမွ မင္းသား တစ္ပါးျဖစ္သည္။
မဟာ၀ီရကုိ ၀ဇၨီတုိင္း၊ ေ၀သာလီၿမိဳ႕အနီး ကု႑ိကရြာတြင္ မခင္ဦးနာ႗၊ မိခင္ေဒၚတရိရွလတုိ႔မွ မီးရႈသန္႔စင္ ဖြားျမင္သည္။ ငယ္နာမည္မွာ နာ႗၏သားျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ‘နာ႗ပတၱ’ျဖစ္၏။ နိဂ႑ဂုိဏ္းသုိ႔ ၀င္ေရာက္လာေသာအခါ နိဂ႑ ဟုလည္းထပ္၍ အမည္ရျပန္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သူ႔ကုိ အမ်ားအားျဖင့္ နိဂ႑နာ႗ပုတၱ ဟုပင္ေခၚၾကသည္။
မဟာ၀ီရ၏ မိခင္ ေဒၚတရိရွလသည္ ေ၀သာလီျပည္၊ လစၦ၀ီမင္းသား ဦးေဆတက ၏ ႏွမျဖစ္ၿပီး ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္ ဗိမၺိသာရမင္းႀကီး၏ မိဖုရား ေဒၚေဆလန ၏ ညီမလည္းျဖစ္သည္။
မဟာ၀ီရသည္ ႏွမ၀မ္းကြဲေတာ္စပ္သူႏွင့္ အိမ္ေထာင္ျပဳၿပီး သမီးတစ္ေယာက္ထြန္းကားခဲ့သည္။ ထုိ႔ေနာက္ အိမ္ေထာင္ကုိ စြန္႔၍ အသက္ (၃၀)အရြယ္တြင္ေတာထြက္ခဲ့သည္။ေတာထြက္သည့္အခါနိဂ႑
ဂုိဏ္း၀င္ဘုန္းႀကီးမ်ားကဲ့သုိ႔ပင္ အ၀တ္မ၀တ္ဘဲက်င့္ခဲ့သည္။
နိဂ႑ဂုိဏ္းသားတုိ႔၏ က်င့္စဥ္ျဖစ္ေသာ အဟႎသစေသာအက်င့္မ်ားကုိ (၁၂)ႏွစ္ၾကာက်င့္ၾကံအားထုတ္ခဲ့သည္။ မဟာ၀ီရသည္ နိဂ႑ေခါင္းေဆာင္ ေသၿပီးေနာက္ နိဂ႑ေခါင္းေဆာင္ ဘုရားအျဖစ္္ႏွင့္ ကိေလသာျငိမ္းေၾကာင္းႏွင့္ ေအာင္ျမင္ေရးတရားမ်ားကုိ ေဟာျပျခင္းေၾကာင့္ ‘ဂ်ိနဗုဒၶ-ဂ်ိန္းဘုရား မဟာ၀ီရ’ ဟူ၍ ေက်ာ္ၾကားထင္ရွားလာခဲ့သည္။
ဂ်ိန္ဒ၀ါဒသည္ ဗုဒၶ၀ါဒႏွင့္ အတူေပၚထြန္းခဲ့သည္ဟု စာေပမ်ားတြင္ေဖာ္ျပၾကသည္။ သုိ႔ရာတြင္ ဂ်ိန္း၀ါဒ သုေတသီမ်ားက ဂ်ိန္း၀ါဒသည္ ဗုဒၶ၀ါဒမတုိင္မွီကတည္းကပင္ ေပၚထြက္ခဲ့ေသာ ၀ါဒျဖစ္၍ ဂ်ိန္းဘုရားမ်ား အမ်ားအျပားပင္ရွိခဲ့သည္ဟု ဆုိၾကသည္။ ဂ်ိန္းဂုိဏ္း၌ ဂ်ိန္းဆရာေပါင္း (၂၄)ဦးရွိၿပီး ပထမပုဂၢဳိလ္မွာ ‘ရသဘေဒ၀’ ျဖစ္သည္။ ေနာက္ဆုံးပုဂၢဳိလ္မွာ ဘီစီ (၆)ရာစုတြင္ဗုဒၶႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္ေပၚထြန္းခဲ့သူ ဂ်ိန္းဘုရား မဟာ၀ီရပင္ျဖစ္သည္။
မဟာ၀ီရသည္ ဂ်ိန္း၀ါဒ၊ ဂ်ိန္းဘာသာကုိ စတင္တည္ေထာင္ခဲ့သူေတာ့ မဟုတ္ေပ။ သူ႔ဆရာ ပရရွ္၀နာထ္(Parshvanath) တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ ၀ါဒျဖစ္သည္။ ပရရွ္၀နာထ္သည္ သူႏွင့္ သူ႔တပည့္ဘုန္းႀကီးမ်ားအား အ၀တ္သကၤန္းကုိ ၀တ္ရုံရန္ခြင့္ျပဳခဲ့သည္။ သုိ႔ေသာ္ မဟာ၀ီရသည္ ဂုိဏ္းေခါင္းေဆာင္ ပုဂၢဳိလ္ျဖစ္လာေသာအခါ ေရွးေဟာင္း နိဂ႑ (ေႏွာင္ႀကိဳးကင္းၿပီးသူ) ဂုိဏ္းကုိျပန္လည္ အသက္သြင္းၿပီး သူ႔တပည့္ဘုန္းႀကီးမ်ားကုိ အ၀တ္သကၤန္း လုံး၀ မ၀တ္ရန္ အမိန္႔ထုတ္ ပညတ္လုိက္သည္။
ထုိ႔ျပင္ သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ေအာင္အတြက္ ဒုကၡခံရမည္ဟုဆုိကာ ‘အတၳကိလာမထနဳေယာဂ’(ခႏၶာကုိယ္ကုိ ညွင္းပန္းႏွိပ္စက္ေသာ) အက်င့္မ်ားကုိ က်င့္ဖုိ႔ေဟာၾကားၿပီး ခႏၶာကုိယ္ကုိ ညွင္းဆဲမွ ကိေလသာတဏွာစိတ္မ်ား ကင္းျပတ္၍ ခ်မ္းသာစြာေနရမည္ဟု ေဟာၾကားသည္။ ဒုကၡတေထာင္က်င့္လ်ွင္ ကံေဟာင္းတေထာင္ ကုန္မည္ဟု ဆုိကာ ေျမႀကီးေပၚ (သုိ႔မဟုတ္) ဆူးခက္ေပၚ အိပ္ျခင္းစသည့္ ျပင္းထန္ေသာ အက်င့္မ်ားကုိ က်င့္ရန္ေဟာၾကားသည္။
ေရသည္ ပုိးမႊားပါရွိသျဖင့္ ေရကုိ စစ္ၿပီးမွ ေသာက္သုံးရမည္။ ထုိ႔အတူေလသည္ ပုိးမႊားပါရွိသျဖင့္ ပါးစပ္ကုိ အ၀တ္ျဖင့္ ပိတ္ထားရမည္။
ေျမသည္လည္း ပုိးမႊားမ်ားရွိေနသျဖင့္ ဖိနပ္မစီးရဟု ပညတ္လုိက္သည္။
တပည့္သာ၀က ဘုန္းႀကီးေယာက်္ားမ်ားကုိလည္း ကိေလသာျပတ္ေအာင္ ေယာက်္ားအဂၤါဇာတ္ကုိ လက္၀ါး၊ ဒုတ္၊ သံမႈိစသည္မ်ားႏွင့္ ညွင္းဆဲရမည္ဟု ပညတ္လုိက္သည္။( လူမိန္းမ၊ နတ္၊ တိရစၦာန္မ်ား ကိေလသာျပတ္ေအာင္ ညွင္းဆဲနည္းကုိကား မသိရွိပါ)။
ဂ်ိန္းဘာသာ၀င္မ်ားသည္ အဓိကအားျဖင့္ အဟႎသ က်င့္၀တ္ကုိ လုိက္နာက်င့္သုံးၾကရသည္။ အဟႎသ အက်င့္ဆုိသည္မွာ သူ႔အသက္ကုိ မညွင္းဆဲရ၊ မႏွိပ္စက္ရဟု ဆုိလုိသည္။ အဟႎသတရားကုိ အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ စၾကာေလ့ေထာင့္ကြက္ျပဳၿပီး ဂ်ိန္းရုပ္ပြါးရင္ဘတ္ေပၚမွာေရးဆြဲၾကသည္။ ေက်ာင္းေဆာင္ စသည္မ်ား၌လည္း ေရးဆြဲၾကသည္။
ဂ်ိန္းဘာသာတြင္ ဒိဂမၺရ-အ၀တ္မ၀တ္ေသာဂုိဏ္း၊ ဆီတမၺရ-အ၀တ္ျဖဴ၀တ္ေသာဂုိဏ္းဟု ဂုိဏ္းႏွစ္ဂုိဏ္းရွိသည္။
ဗုဒၶ(သိေတာ္မူေသာဘုရား)ႏွင့္ ဇိန(ေအာင္ေတာ္မူေသာဘုရား) အမည္တုိ႔သည္ သိဒၶတၳႏွင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ နာ႗ပုတၱႏွင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အျခားေသာ ပုဂၢိဳလ္ႏွင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အသိဥာဏ္ရွိသသူ၊ ေအာင္ျမင္ၿပီးသူ၊ ဘယ္သူႏွင့္မဆုိ သက္ဆုိင္ေသာ အမည္မ်ားျဖစ္သည္။
ယခုအခါ ဗုဒၶဟူေသာအမည္သည္ သိဒၶတၳမင္းသား၏ အမည္ျဖစ္လာၿပီး ဇိန(ကုလားအသံ ဂ်ိန) ဟူေသာအမည္သည္ နာ႗ပတၱ၏ အမည္ျဖစ္လာသည္။ ဗုဒၶဘာသာရဟန္းေတာ္မ်ားႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားသည္ အ၀တ္မ၀တ္ေသာ ဂ်ိန္းဘုန္းႀကီးမ်ားကုိ ငါတုိ႔ႏွင့္ ဆန္႔က်င္သူ တိတၳိဟူ၍ ေျပာဆုိေခၚေ၀ၚၾကသလုိ ဂ်ိန္းဘုန္းႀကီးမ်ားကလည္း ဗုဒၶဘာသာရဟန္းေတာ္မ်ားကုိ ငါတုိ႔ႏွင့္ ဆန္႔က်င္သူ တိတၳိဟူ၍ ျပန္ၿပီး ေခၚေ၀ၚေျပာဆုိၾကသည္။
မဟာ၀ီရကုိ
၁။ နိဂ႑
၂။နာ႗ပုတၱ
၃။ ဂ်ိန
၄။မဟာ၀ီရ ဟူ၍ အမည္ေလးမ်ိဳးေခၚေ၀ၚၾကသည္။ မဟာ၀ီရ ဂ်ိန္းဘုရားသည္ မလႅတုိင္း ပါ၀ါၿမိဳ႕၌ ဗုဒၶထက္ေစာ၍ကြယ္လြန္(ပရိနိဗၺာန္စံ)သြားခဲ့သည္။
ဂ်ိန္းဘာသာ၀င္မ်ားသည္ မဟာ၀ီရ(ဂ်ိန)ကုိ ဗုဒၶဆင္းထုေတာ္အတုိင္း အတုယူ၍ ရုပ္ထုလုပ္ကာ ပူေဇာ္ၾကသည္။
ေစတနာျဖင့္
ဓမၼဒါယာဒ အရွင္နႏၵသာရ(မဇၥ်ိမေဒသ)
(၄-၃-၂၀၁၄)
……………………………………………………………………………..
Ref: ၾသဘာသ(ဦး)၊မဇၥ်ိမေဒသ၊ၿမိဳ႕ရြာမ်ားမွ သမုိင္းရုပ္ၾကြင္းပုံလႊာမ်ား
နႏၵာသိန္းဇံ၊လူကုိခ်ည္းကပ္ေသာနည္းလမ္းမ်ာ၏ ခၽြတ္ယြင္းခ်က္ႏွင့္
ေတြေ၀ေသာအေတြးအေခၚမ်ား။
(ဂ်ိန္းဘုန္းႀကီးမ်ား ညီလာခံ
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment