Saturday, July 12, 2014

မိုးကုတ္ၿမိဳ.ဆိုတာ ကြ်န္မ ေဖေဖ ၾကီးၿပင္းခဲ့ ၿမိဳ.ေလး ၿဖစ္သလို ကြ်န္မ ဟိုးငယ္ငယ္ ကေလး ဘ၀တုန္းက မိုးကုတ္မွာ ေနခဲ့ ရတဲ့ ဘ၀ေလးကို စိတ္ကူး ေတြနဲ႔ လွမ္းေမွ်ာ္ ေတြးမိတုိင္း ပံုရိပ္ေတြက ဟိုတစ္ကြက္ ဒီတစ္ကြက္နဲ့ ေပၚလာ ၿမဲပဲေလ။ ေမ႕လုေမ႕ခင္ ၿဖစ္ေနတဲ့ အတိတ္က အၿဖစ္အပ်က္ ကေလးေတြကို ၿပန္လည္ အမွတ္ရ ရတာ ၾကည္ႏူး စရာေလး တစ္ခုပါပဲ။ ကြ်န္မ အေဖ ေၿပာၿပခဲ့တဲ့ မိုးကုတ္ဆိုတဲ့ သမိုင္းေလးကုိ ေဖာက္သည္ခ် လိုက္ဦးမယ္။ ျမန္မာ သကၠရာဇ္ ၅၇၉ ခုႏွစ္ မိုးမိတ္ ေစာ္ဘြြားႀကီး သိုဟန္ဖက္ လက္ထက္မွာေပါ့။ ရွမ္းမုဆိုး သံုးေယာက္္ဟာ ေတာလည္ ထြက္ရင္း မ်က္ေစ့လည္ လမ္းမွားၿပီး အၿပန္လမ္းကုိ လမ္းစ ရွာမေတြ.ပဲ ၿဖစ္ေန ခဲ့ၾကတယ္။ အဲဒီမွာ မိုးလည္း ေတာ္ေတာ္ခ်ဳပ္ သြားတာေၾကာင့္ ေတာင္ေၿခရင္း မွာရွိတဲ. သဖန္းပင္ႀကီး တစ္ပင္ေအာက္မွာ အိပ္လိုက္ ၾကပါသတဲ့။ နံနက္ မိုးေသာက္ အလင္းေရာက္လို. ပတ္၀န္းက်င္ကုိ ၾကည့္လိုက္တဲ့အခါ အနီးမွာ ၿပိဳက်ေနတဲ့ ေတာင္ေစာင္း တစ္ခုရဲ့ အေပၚက ေကာင္းကင္ယံမွာ ပ်ံ၀ဲ ေအာ္ဟစ္ ေနတဲ့ က်ီးမ်ား၊ စြန္မ်ားကို ထူးထူးၿခားၿခား ေတြ.ၿမင္ ရတာေၾကာင့္ သြားေရာက္ ၾကည့္ရွဳခဲ့ၾကရာ အသားတစ္ ပမာနီျမန္း ေနတဲ့ ပတၱျမား ေက်ာက္အနီ မ်ားက္ို ေတြ.ရသတဲ့။ ဒါနဲ့ ပတၱၿမားေတြကို ယူေဆာင္ခဲ့ၾကၿပီး မိမိတုိ႔ အရွင္သခင္ ေစာ္ဘြြားႀကီးထံကို ဆက္သ ခဲ့ၾကပါတယ္။ ေစာ္ဘြားႀကီး ကလည္း ဆက္သလာတဲ့ ပတၱျမား ေက်ာက္နီေတြကို လက္ခံယူၿပီး တန္ဖိုး ရွိမွန္း သိတာေၾကာင့္ ထိုေနရာအား လိုက္လံ ျပသခို္င္းၿပီး ေစာင့္ေရွာက္ ေစခဲ့ပါတယ္။ သဖန္းပင္ အနီးရွိ ထိုပတၱျမားေတြ ထြက္ရွိတဲ့ ေၿမကို ေစာင့္ေရွာက္ရန္ တာ၀န္က် သူမ်ားက သဖန္းပင္ႀကီး အနီးတြင္ ရြာတည္ၿပီး ေနခဲ့ၾကရာမွ သဖန္းပင္ရြာဟု အမည္တြင္ ခဲ့တယ္။ ထို႔ေၾကာင့္ မိုးကုတ္အစ သဖန္းပင္ကလို. မိုးကုတ္ၿမိဳ. ၿဖစ္ေပၚလာပံု သမိုင္းမွာ ေရးသား ေဖာ္ျပ ခဲ့ဲၾကတယ္ေလ။ ဒီသဖန္းပင္ ရြာ အနီးတစ္၀ိုက္ၿဖစ္တဲ့ ေရပူ၊ သဖန္းပင္ ၊ေက်ာက္ေဆာင္ ဆိုတဲ့ ေနရာေတြမွာ ေရွးက ေက်ာက္ၾကီး၊ ေက်ာက္ေကာင္းေတြ ထြက္ခဲ့တဲ့ ေနရာ ေတြေပါ့။ အဲဒီ သဖန္းပင္ရြာမွာ ပတၱျမားတြင္းေတြကို ေစာင့္ေရွာက္ တာ၀န္ယူရတဲ့ ရွမ္းလူမ်ိဳးေတြဟာ တျဖည္းျဖည္း မိုးကုတ္ခ်ိဳင့္၀ွမ္း ေနရာမွာ လယ္ယာမ်ား သြားေရာက္ လုပ္ကိုင္ စို္က္ပ်ိဳးၾကတဲ့အခါ အျခား ေနရာမ်ားထက္ ေမွာင္လြယ္ ေသာေၾကာင္ ့ ေစာေစာ ျပန္ရသျဖင့္ မိုးခ်ဳပ္ ေစာေသာၿမိဳ႕ (မိုးခ်ဳပ္ၿမိဳ႕) ဟု ေခၚရာမွ မိုးကုတ္ ရယ္လို. အမည္တြင္ လာတယ္လို့ ဆိုၾကတယ္။ သို.ေသာ္ မိုးကုတ္ ဆိုတဲ့ အမည္ ေခၚတြင္ လာပံုေလးကုိ ေတာ့ အယူအဆ အမ်ိဳးမ်ိဳး နဲ့ ေဖာ္ၿပထား ၾကၿပန္တယ္။ အျခား အယူအဆ တစ္ခုကေတာ့ မိန္းကတ္ ဟူေသာ ရွမ္းစကားမွ ဆင္းသက္လာတယ္ လို. ဆိုပါတယ္။ ဆိုလိုရင္းမွာ မိန္းဆိုသည္မွာ ၿမိဳ႕၊ ကတ္ဆိုသည္မွာ ေအးခ်မ္းျခင္းဟု ျဖစ္ၿပီး အလြန္ ေအးခ်မ္းေသာၿမိဳ႕ (မိန္းကတ္) ဟုေခၚရာမွ မိုးကုတ္ လို.ၿဖစ္လာတယ္ လို. ယူဆၾကၿပန္ေသးတယ္။ တစ္ခ်ိဳ. ေသာ အယူအဆ မ်ားကလည္း (မိန္းကြတ္)ဟူေသာ ရွမ္းစကားမွ ဆင္းသက္လာၿပီး မိန္းဆိုသည္က ၿမိဳ.၊ ကြတ္ဆိုတာက ေကြ႕ေကာက္ျခင္း ျဖစ္ၿပီး၊ ေကြ႕ေကာက္ ေနေသာၿမိဳ႕ မိန္းကြတ္လို. ေခၚရာမွ ကာလ ၾကာတ့ဲအခါ မိုးကုတ္ ရယ္လို. ၿဖစ္လာတယ္လို. ဆိုၾကၿပန္တယ္။ တဖန္ {မိန္းကု(ပ)} ဟူတဲ့ ရွမ္းစကား ကေန ဆင္းသက္ လာၿပီး မိန္း ဆိုသည္မွာ ၿမိဳ႕၊ ကု(ပ)ဆိုသည္မွာ ခေမာက္ျဖစ္ၿပီး မိုးကုတ္ၿမိဳ႕မွာ ခ်ိဳင့္၀ွမ္းထဲတြင္ တည္ထားရာ ခေမာက္ကို လွန္ထား သကဲ့သို႕ ရွိေသာေၾကာင့္ ခေမာက္ၿမိဳ႕ မိန္းကြတ္ဟု ေခၚရာမွ မိုးကုတ္ ဆိုတဲ့အမည္ ၿဖစ္လာခဲ့ တယ္လို့ ဆိုၾက ၿပန္ပါတယ္။ မိုးကုတ္ ဆိုတဲ့ အမည္ကို သမိုင္းေလ.လာ သူေတြရဲ့ အယူအဆေတြ အၿမင္ေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိခဲ့ေသာ္လည္း ပတၱၿမား ေၿမ ဆိုတဲ့ ဒီျမိဳ႔ကေလးက ကမၻာမွာ ထင္ရွားတဲ့ ျမိဳ႔ကေလး။ ကမၻာ့ အေကာင္းဆံုး အရည္အေသြး ျပည့္မွီတဲ့ ေက်ာက္သံ ပတၱျမားေတြကို ေမြးထုတ္ ေပးရာ ေနရာ ေဒသေလး တစ္ခုေပါ့။ ေခတ္အမ်ိဳးမ်ိဳး ေၿပာင္းေနသလို တင္းထြက္ပစၥည္း ေတြလည္း သံုးမကုန္ေအာင္ အမ်ိဳးမ်ိဳး လိုက္ထြက္ေပး ေနတဲ့ ၿမိဳ.ေလးတစ္ၿမိဳ.ပါ။ ေႏြရာသီဆို ေနလို. သိပ္ေကာင္းတယ္။ မိုးတြင္းဆိုလည္း မိုးမ်ားတယ္၊ ေဆာင္းတြင္း ဆိုလည္း ခ်မ္းတယ္၊ ေတာင္ေပၚ ေဒသျဖစ္ၿပီး ေအးျမတဲ့ ရာသီဥတု ရွိတဲ့အတြက္ ေတာင္ေပၚသူေလး ေတြရဲ့ ျဖဴေဖြးေနတဲ့ ပါးျပင္ မို႔မို႔ေဖာင္းေဖာင္း ေလးေတြဟာ ပတ္ၾကားေလးေတြ အက္ေနတတ္တာေၾကာင့္ ပါးၿပင္မို.မို.မွာ နီရဲေနတတ္ၿပီး ပါးနီေတာင္ ၿခယ္ေနစရာ မလိုပဲ လွတဲ့ တိုင္းရင္းသူ အလွမ်ိဳး ကိုေတြ.ရတယ္။ ခ်ယ္ရီေတြလည္း ပြင့္တယ္။ မိုးကုတ္သူ ေတြကလည္း လွတယ္ေပါ့။ ကြ်န္မ ငယ္ငယ္တံုးက သူငယ္ခ်င္း ေလးေယာက္ရွိတယ္။ အရြယ္တူ၊ အတန္းတူ ၊ အိမ္နီးခ်င္းေတြေလ။ ေက်ာင္းသြား ရင္လည္း အတူတူ၊ ကစားလည္း အတူတူ ကစားၾကတာေပါ့။ တစ္ေယာက္က မံုေရႊရည္၊ တစ္ေယာက္က ခင္မိုးေအး၊ တစ္ေယာက္က ၀င္း၀င္းမာတဲ့။ ကြ်န္မတို့ ေလးေယာက္လံုးက မိုးကုတ္ၿမိဳ. ၊ ၿမိဳ.မရပ္ကြက္မွာ အတူတူ ေနခဲ့ၾကတာ။ ကြ်န္မနဲ့ ခင္မိုးေအးက အိမ္ခ်င္းကပ္ရက္၊ မံုေရႊရည္နဲ့ ၀င္းမာက အိမ္ခ်င္း ကပ္ရက္။ ကြ်န္မတို. ေနခဲ့တဲ့ ေက်ာင္းက ရွမ္းေတာ အ-လ-က မွာ အတူတူေန ခဲ့ၾကတာေပါ့။ ငယ္ငယ္ကေတာ့ ကစားနည္းေတြက လည္းစံုလို. ထုတ္စီးတိုးတမ္း၊ ရွပ္ဒိုးပစ္တမ္း၊ တူတူပုန္းတမ္း၊ ခုန္၊ေပါက္၊ ေၿပးလႊား၊ ကစားၾကတာ၊ သိပ္ေပ်ာ္စရာ ေကာင္းတယ္။ ကြ်န္မတို. ေလးေယာက္ ေနအိမ္နဲ့ ခ်မ္းသာၾကီးေတာင္လို့ ေခၚတဲ့ ခ်မ္းသာၾကီး ဘုရားနဲ့က နီးနီးေလးေလ၊ ခ်မ္းသာၾကီး ေတာင္ေပၚကို တက္တဲ့ ေလွကားထစ္ေတြကုိ အေၿပးအလြား တက္ၾက၊ ဘယ္သူအရင္ ေတာင္ထိပ္ ေပၚေရာက္ သလဲ ၿပိဳင္ၾကေသးတာ။ ခ်မ္းသာၾကီး ေတာင္ေပၚ ကေနၾကည့္လိုက္ရင္ မိုးကုတ္ၿမိဳ.ရဲ့ ရူခင္း အလွကုိ ထင္ထင္ရွားရွား ေတြ.ရပါတယ္။ မိုးရြာတဲ့ အခ်ိန္ေလးပဲ အိမ္မွာ ခဏေလး ေနလိုက္တယ္။ မိုးရြာ ၿပီးတာ နဲ့ တစ္ၿပိဳင္နက္ လမ္းေပၚမွာ ေက်ာက္ေလးေတြက သူ့ဟာသူ့ ေပၚေန တတ္တယ္။ ဒါေလးေတြကို လမ္းမေပၚ သြားၿပီး ေက်ာက္ရွာ တယ္ဆိုၿပီး တုတ္ေလး တစ္ေခ်ာင္းနဲ့ ဂဲေတြကုိ ဖယ္ၿပီး ေက်ာက္ေလး ေတြကုိ ေကာက္ယူၿပီး ေက်ာက္ေရာင္းတမ္း ကစားၾကတာ ခုထိ သတိရ မိတယ္။ စကၠဴေတြကုိ အပိုင္းပိုင္းၿဖတ္ ပိုက္ဆံ လုပ္ၿပီး၊ ေက်ာက္ အေရာင္းအ၀ယ္ လုပ္တမ္း ကစားတဲ့အခါ ထာပြဲ ထဲမွာ ေက်ာက္ေရာင္းအ၀ယ္ ၿပဳလုပ္တဲ. အခါ လူၾကီးေတြ သံုးႏူန္းတဲ့ အသံုး အႏူန္းေတြနဲ့ တစ္ေယာက္နဲ့ တစ္ေယာက္ လူၾကီး စတိုလ္ဖမ္း စကား အေၿခအတင္နဲ့ ေၿပာဆိုၿပီး ကစားၾကတာေပါ့။ ေက်ာက္ေရာင္းတဲ့့သူက ၀ယ္တဲ့သူကို ဟန္ပါပါနဲ့ အမ ကြ်န္မဆီမွာ အနီ၊ အၿပာရွိတယ္ ၾကည့္မလားဆို။ ၀ယ္တဲ့ သူကလည္း “ၾကည့္မယ္ေလ ၿပပါဦး” ဆိုရင္ ေရာင္းတဲ့ သူကလည္း ဟန္ဟန္ပါပါနဲ့ ထုတ္ထားတဲ့ ေက်ာက္ထုတ္ကုိ ၿဖည္ၿပပါတယ္။ ၿပီးရင္ (ကာရပ္) ကလပ္ခ်ိန္က ဘယ္ေလက္၊ (တကာရပ္) တကလပ္ကုိ ဘယ္ေစ်းလဲဆို ေစ်းကုိ သတ္သတ္မွတ္မွတ္ မေၿပာပဲ ေရာင္းတဲ့သူက ပညာသားပါပါနဲ့ ဆယ္ၾကီး ပိုင္းတို. ၊ ရာၾကီးပိုင္းတို.၊ ေထာင္ၾကီးပိုင္းတို့ ဆိုၿပီးေစ်း စကားေၿပာတယ္။ အမ “ၾကိဳက္ရင္ ေစ်းေပးၾကည့္ေလ” ဆုိရင္။ အဲဒီမွာ ေက်ာက္ၾကည့္ တတ္တဲ့ ပညာ၊ ေက်ာက္ကို နားလည္တဲ့ပညာက အေရးၾကီးဆံုး ပဲေလ။ ေက်ာက္ရဲ့ပမာဏ၊ ေက်ာက္ရဲ့ အရည္အေသြး၊ ေက်ာက္ရဲ့ အရည္အခ်င္း ေက်ာက္ရဲ့ အၿပစ္အနာအဆာကင္း မကင္းေပၚ မူတည္ၿပီး ေစ်းၿဖတ္ ရေတာ့မယ္ေလ။ ငယ္ငယ္က ေက်ာက္ေရာင္းတမ္း ကစားတံုးကေတာ့ ဟိတ္ၾကီးဟန္ၾကီး လုပ္ၿပီး ေစ်းဆစ္ လိုက္တာေပါ့ ။ တကယ္ေတာ့ ေက်ာက္မ်က္ ရတနာ ပညာဟာ အဖိုးမၿဖတ္ႏိုင္တဲ့ အတတ္ပညာ တစ္ခုပါ။ မိုးကုတ္ၿမိဳ. သူၿမိဳ.သားေတြဟာ ေက်ာက္အေရာင္းအ၀ယ္ လုပ္တဲ့ေနရာၿဖစ္တဲ့ ထာပြဲဆိုတဲ့ ေနရာေလးကုိ သြားၾကတာကုိ ထာ၀ဲဆင္း တယ္လို.ေခၚၾကတယ္။ ထာပြဲဆိုတာ မိုးကုတ္ေက်ာက္ ေစ်းကြက္ရဲ့ အေၿခခံ အက်ဆံုးေနရာ ေက်ာက္မ်က္ ေစ်းကြက္ေတြရဲ့ သတင္းေတြ အားလံုး စံုလင္စြာ ၾကားရတဲ့ေနရာ တစ္ခုေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ မိုးကုတ္ၿမိဳ.သူ ၿမိဳ.သားေတြ ရဲ့ မသြားမၿဖစ္တဲ့ ေနရာေလး တစ္ခုေပါ့။ ထာပြဲလို. ေခၚဆိုရတဲ့ အေၾကာင္းေလး ကေတာ့ ေရွးေရွးက ေက်ာက္မ်က္ ရတနာေတြ ေပါမ်ားတဲ့ အတြက္ ေက်ာက္ၿပ တဲ့အခါ “ထာ” လို.ေခၚတဲ့ ေၾကးလင္ဗန္းၾကီး မ်ားမွာ ထည့္ၿပီး ၿပရတဲ့အတြက္ ထာလို.ေခၚၿပီး ပြဲဆုိတာကေတာ့ အေရာင္းအ၀ယ္ ေနရာဌာနကုိ ေခၚပါတယ္လို့ ဆိုပါတယ္။ မိုးကုတ္ၿမိဳ႕မွာ ေနထိုင္တဲ့ ေယာက္်ားေလး ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ေက်ာက္တြင္း လုပ္ၾကတယ္။ တြင္းကထြက္လာတဲ့ ေက်ာက္ေတြကုိ အရိုင္း အတိုင္း(မေသြးရေသးေသာေက်ာက္) အေနနဲ့ေသာ္လည္းေကာင္း ၊ အရိုင္းေက်ာက္မ်ားကုိ အယဥ္ (ေသြးၿပီးသားေက်ာက္ အေနနဲ့ လည္းေကာင္း ) ထာပြဲဆိုတဲ႔ ေက်ာက္ ၀ယ္ေရာင္း လုပ္တဲ့ေနရာ ကုိေရာက္လာၿပီး ေစ်းကြက္တင္ ေရာင္းခ် ၾကတယ္။ ေသြးၿပီးသား ေက်ာက္ေတြကို ေတာ့ ေက်ာက္ခ်ိန္အတိုင္း (ကာရပ္) ကလပ္ခ်ိန္ေစ်းျဖင့္ ျပန္ေရာင္းၾကပါတယ္။ကြ်န္မ ငယ္ငယ္ ဘ၀တုန္းက ဟိုးလြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း သံုးဆယ္ေက်ာ္က ဆိုရင္ေပါ့၊ မိုးကုတ္ၿမိဳ႕သူ ၿမိဳ႕သားေတြ အားလံုးဟာ အေတာ္ကို အဆင္ေျပ ခဲ႔ၾကတာေပါ့။ ခုေတာ့ ၿမိဳ.ကေလးကို အေ၀းကေန စိတ္ကူးေတြနဲ႔ လွမ္းေမွ်ာ္ ၾကည့္ေတာ့ ဟိုးတံုးကလို စိမ္းဆိုလွပ သာယာ ေနႏိုင္ဦး မည္လား။ မိုးကုတ္ၿမိဳ.ေလး ေအးခ်မ္း ေနဆဲပဲလား။ ဟိုးအရင္တံုးက မိုးကုတ္ၿမိဳ.သူ ၿမိဳ.သားေတြရဲ့ အသက္၊ ေသြး၊ ေခၽြး ေတြနဲ့ ရင္းၿပီး သူ.ရဲ့ ေၿမဆီလႊာ ေတြကို တူးေဖာ္လိုက္တိုင္း မိခင္ေၿမၾကီးရဲ့ အေသြးအသား ေတြဟာ ေက်ာက္သံ ပတၱာၿမား ေရာင္စံုေတြ အၿဖစ္ အသြင္ ေျပာင္းရင္း အသက္ဆက္ ေပးေနခဲ့တယ္။ ခုခ်ိန္မွာေရာ သူထမ္းပိုးထားတဲ့ ျမိဳ႔သူ ျမိဳ႔သားေတြ၊ အတြက္ အရင္ကလို သူေပးဆပ္ ေနဆဲပဲလား။ သူ႔တစ္ကိုယ္လံုးမွာ ဒဏ္ရာ ဒဏ္ခ်က္ေတြ ဗလဗြနဲ႔ သူ.ရဲ့ အေသြးအသား ေတြေရာ ကုန္ခမ္းလုျပီလား? သူဘယ္ အခ်ိန္၊ ဘယ္ကာလ ထိမ်ား ေတာင့္တင္း ခံေနႏိုင္ဦး မွာပါလိမ့္။ ကြ်န္မ ေသေသ ခ်ာခ်ာ မသိႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ ျမိဳ႔ကေလးကို စြန္.ခြာျပီး ဆယ္စုႏွစ္ သံုးခုေလာက္ လြန္ေအာင္ ဘ၀ခရီး ေရႊ.ရွား စီးေမ်ာ ေနခဲ့ပါတယ္။ ထိုခရီး ဘယ္အခ်ိန္ထိ ဘယ္ေနရာထိ သြားလို. ေနအံုးမည္လဲ ဆိုတာလည္း ကြ်န္မ မသိေသးပါ။ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္ မွာေတာ့ ကြ်န္မ ေမြးစား မိခင္ ၿဖစ္တဲ့ မိုးကုတ္ ျမိဳ႕ကေလးကို ကြ်န္မ တစ္ေခါက္ ေလာက္ ေခြ်းသိပ္ ခ်င္ပါေသးတယ္။ ခုေတာ့ ကြ်န္မ ငယ္သူငယ္ခ်င္း အားလံုးဟာ မတူညီေသာ ဘ၀ေတြၾကားမွာ ေမစိုး ဆိုတဲ့ နာမည္ေလး တစ္လံုးမွ်သာ သိေနတယ္ ဆိုတဲ့ အသိေလး နဲ့ပဲ ဘ၀အေမာ ေတြၾကား ခရီးေတြ သြားေနၾကဆဲ ပါပဲေလ။ ေရးသားသူ-ေမစိုး (Shwe Mandalay

No comments: